SERP Nedir?


SERP; Search Engine Results Page'in kısaltmasıdır. Türkçe'si Arama Motoru Sonuç Sayfası'dır.

İnternette milyonlarca web-sitesinin bulunduğu herkesin malumu. Bu durum göz önünde bulundurulduğunda dijitallik üzerinden (blog, ürün satışı vs.) gelir elde edenler için SERP konusu hakkında bilgi sahibi olmak ayrı bir önem kazanmakta. Arama motoru optimizasyon uzmanları ve PPC reklam yayıncıları dijital bir mülkün internet üzerindeki görünürlüğünün değerlendirilmelerde SERP etkeninin ilk sıralarda yer aldığını söylüyor.

SERP: Nedir ve Nasıl Çalışır?

Kullanıcı bir sorgu yaptığında (bu sorgu çoğunlukla anahtar kelimeler olunarak bilinen sıfat ve terimleri kullanarak gerçekleştirilir) arama motorları SERP değerlerini işin içine katarak kullanıcıya aradığı şey ile alakalı konuları getirir.

Her SERP eşsizdir. Bir kullanıcı aynı sorguları, aynı kelimeleri kullanarak yapsa dahi elde edeceği sonuçlar farklıdır. Bunun sebebi arama motorları kullanıcıya en iyi deneyimi sunabilmek için her saniye algoritmalarını geliştirmeleridir. Sonuçların farklılaşmasını sağlayan etkenleri fiziksel konum, arama geçmişi ve sosyal ayarlar olarak sıralayabiliriz. Arka arkaya yapılan sorgularda sonuçlar değişmese bile kısa süre sonra yapacağınız aramada sonuçların değiştiğini fark edebilirsiniz.

Organik Sonuçlar

SERP'ler iki tarz sonucu kullanıcıya sunarlar. Bunlardan birisi organik diğeri ise reklam sonuçlarıdır. Organik sonuçlar; arama motoru algoritması tarafından keşfedilen sitelerin kullanıcıya sunulduğu sorgulardır. Reklam sonuçlar ise; kişi, kurum ve kuruluşların içeriklerinin ilk sayfada yer alması için arama motoru sahiplerine pay ödedikleri sonuçlardır. Bu sonuçların köşesinde reklam ibaresi görünür. Bazı organik sonuçlar reklam sonuçların üstünde görünebilir. Bunun üç temel nedeni ise arama motorlarının bilgisel, navigasyonel ve işlevsel arama sonuçlarını ön plana çıkarmaya çalışmasından ileri gelmektedir.

Konuyu daha belirginleştirmek gerekirse, örneğin bir kullanıcı tarihi bir karakteri (örneğin; Mustafa Kemal Atatürk) aratıyorsa; bilgi sunan içerikler önceliğidir. Bu tarz bilgi temelli aratmalarda kullanıcı reklam içeriklere tıklamayı tercih etmez. Yine aynı şekilde bu tarz sorgular ticari eğilimli değillerdir. Ancak Kemal Atatürk hakkında yazılmış bir kitap arattığınızda bu sefer reklam temelli sonuçların daha çok ön plana çıktığını görebilirsiniz.

Navigasyonel sorgular ise kullanıcının hatırlayamadığı internet sitelerini bulma amacıyla kelime sorgulattığı aramalardır. Kullanıcı, aradığı siteyi bulmak ister, reklam görmeyi değil.

İşlevsel sorgular ise reklam temelli sorguların en çok öne çıktığı alanlardır. Örneğin "satın al, nereden alabilirim, bulabilirim" kelimelerinin geçtiği sorgularda reklam temelli sorgular ön plandadır.

PageRank'ın İşlevi ve Arama Algoritmaları

Bu içerikte SERP'in ne olduğu hakkında net bir bilgi vermeye çalıştım. Sitenizi arama motorlarında ön plana çıkarmak istiyorsanız SEO bölümünü kullanabilirsiniz.


0 yorum:

Yorum Gönder